את אחי אנכי מבקש אל נא אחי תרעו! – מכתב להט אש קודש מרביה"ק מסאטמאר לחנך הבנות רק במוסדות שאינם לומדים בלשון הטמא עברית! – ברכות נלהבות לדור ישרים יבורך לדורי דורות
מכתב קודש מרבן של ישראל מרן רביה"ק מסאטמאר זי"ע, כולו בכתי"ק, נכתב על גבי שלשה עמודים, בו מבקש ומתחנן במר לבו את אנשי שלומו שומעי לקחו בעיר בני ברק, לבל ישלחו לחנך את בנותיהם בבתי חינוך שלומדים בשפה הטמאה "עברית", ומבשר על התייסדות הבית חינוך לבנות של סאטמאר בשם "בנות א"י" [ראה פריט אחר במכירה זו כתי"ק אודות קביעת שם המוסד הלז].
המכתב נדפס בדברי יואל מכתבים חלק א' סימן ל"ו,
אבל עם שינויי לשונות וחסרון כמה שורות הגורמים קושי בהבנת הדברים, ונמצא בשלימות בכתי"ק שלפנינו.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
פרטים מאחורי המכתב:
המכתב נכתב בערך בשנות תשי"ג-תשט"ו, היות שבעת ביקורו של רבינו בארץ ישראל בשנת תשי"ב, כאשר ביקר בעיר בני ברק, נתפעל ונהנה מאוד מעיר בני ברק, עיר מלאה חכמים וסופרים, אבל מה מאוד כאב לבו איך נתפשט שם השימוש בשפה "העברית" אשר בדו הציונים מלבם, והשחיתו בזה את כבודה של לשון הקודש, אף בתלמוד תורה שם השתמשו בשפה העברית, וזה הכאיב לבו יותר שמשתמשים בלשון טמא לצורך לימוד התוה"ק, ולכן יסד אז בבני ברק את התלמוד תורה הראשונה, דייקא בלשון אידיש, וזה הי' היסוד לכל הת"ת שנתייסדו אח"כ בלשון אידיש.
באותה תקופה יסד בבני ברק בית חינוך לבנות "בנות ארץ ישראל" על טהרת הקודש, והיתה זו היחידה בכל אה"ק חוץ מירושלים, בית חינוך טהור לבנות בלשון אידיש. והרבה מאנ"ש לא הבינו עדיין את נחיצות הענין, לזה ראה רבינו לעוררם במכתב קודש שלפנינו, בו ביאר בארוכה גודל הטומאה וחומר הענין של לימוד בשפת המינים הנקרא עברית.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
העתק המכתב בשלימותו:
פתיחת המכתב בלשונות אהבה וחיבה יתירה לאנ"ש, בחרוזים נאים:
אל כבוד אנ"ש
היקרים והחביבים, כולם אהובים, אשר נפשם שוקקה לילך בדרך טובים, וחפצים לעשות רצון קונם, בדרך שהנחילו לנו הראשונים, שלא להתערב עם שונים, שלא ליפול ח"ו ברשתם הפורשים במטמונים, חדשים לבקרים המונים המונים, טרם נכבה שביב האמונה והיראה אשר במעמקי הלב נתונים, השי"ת יהי' בעזרם שיוכלו לעמוד על משמרתם לדור דורים, עדי ירחם ה' משמי מרום, על ציון עיר קדשינו הר מרום הרים, ונזכה לקבל פני משיח צדקינו קהל עדת ישרים, בלב ונפש מאירים, בב"א.
מזכיר ייסוד התלמוד תורה באידיש בבני ברק שנת תשי"ב:
אחדשת"ה באה"ר, היות כי נודע לכם כי כאשר באתי בפעם הראשונה לקהלתכם עיר בני ברק, ומצאתי את שאהבה נפשי קהלה נאה וחסידה, בארץ חמדה, אבל נצטערתי למאוד במה שראיתי שבכל העיר לומדים עם תשב"ר רק בלשון הטמא שבדו [מכאן עד תיבת בקודש חסר בנדפס]
להם המינים לערב בתוך לשון הקודש, להרכיב את אבי אבות הטומאה בקודש פנימה,
וזהו השורש פורה ראש ולענה להמשיך מקורי המינות בתוך ילדי בנ"י, ולזה ראיתי אז להתאמץ ולייסד חדרים ע"ד [חסר בנדפס]
שהנהיגו אבותינו ורבותינו נ"ע זלה"ה, ותלי"ת גדלו והצליחו וגם עשו פרי.
מבשר התייסדות בית חינוך לבנות באידיש, ומביע צערו שאינם מבינים נחיצות הענין:
אבל בכל משך הזמן לא היה מרגוע לרוחי, באשר לא נעשה אצליכם [מכאן עד תיבת בנות חסר בנדפס] שום תיקון עבור הבנות, ואין לשער גודל הצורך בזה, ותלי"ת שהתחלתי לייסד אצליכם בנות א"י, אבל שמעתי כי אינכם מבינים הענין, ועדיין אינכם שמים לב לדרך חינוך הבנות.
מבאר גודל הנחיצות בזה:
והנה קצר היריעה מהכיל, לבאר גודל הנחיצות בזה, ועד היכן הדברים מגיעים, ולא אוכל להאריך כ"כ בכתב, ובאמת כל משכיל יוכל להתבונן בדבר. אבל בעו"ה שטנא נצח וגברה יצרא דמינות עד אשר נתמלאה כל פני תבל, וכעין זה הי' בזמן בית ראשון ביצרא דע"ז, כמ"ש חכז"ל בסנהדרין דף ק"ב ע"ב, דאמר רב אשי למנשה מאחר דחכימת כולי האי מ"ט פלחיתו לעכו"ם, א"ל אי הוות התם הות נקיטנא בשיפולי גלימאי ורהטת אבתראי, ועוד יותר מזה הוא עכשיו ביצרא דמינות, ומסמא עינים אף בשומרי תורה ומצות, ובארזים נפלה שלהבת, ודין גרמא שאין מתבוננים בדבר. אבל את אחי אנכי מבקש אל נא אחי תרעו, ושלחו נא בנותיכם לבנות א"י, למען טובתכם וטובת בניכם ובנותיכם, שתזכו לדור ישרים יבורך לדורי דורות.
מסיים בברכות נלהבות:
והשי"ת יהיה בעזריכם, ויצליח את כל דרכיכם ברוחניות ובגשמיות, ותזכו לעלות מעלה מעלה, וישפיע לכם שפע ברכה והצלחה בכל עניניכם, יהי שלו' בחילכם שלו' בארמנותיכם, עדי נזכה במהרה לקבל פני משיח צדקינו באנפין נהירין.
והנני ידידכם דו"ש טובתכם והצלחתכם כה"י באה"ר מצפה לרחמי שמים במהרה.