ארשיווא-קראלי תרע"ה-תר"צ – תשובה להלכה מרביה"ק מסאטמאר – תיקון על נפילת ספר תורה לארץ הוא זהירות בכבוד ביהמ"ד שלא לשוח בשעת תפלה וקריאת התורה – חלקו לא נדפס
תשובה להלכה, כולו בכתב יד וחתימת קדשו של מרן רביה"ק מסאטמאר זי"ע, נכתב בשנות קדם באייראפע, בשנות התר"ע-תר"פ, בראשית ימי מלכותו ברבנות ארשיווא או קראלי, אל הגה"צ רבי שלמה ברוך פראגער זצ"ל הי"ד אב"ד פעטראוואסעלא.
תשובה זו נדפסה בשו"ת דברי יואל סימן ז', עם חסרון בתחלתו וסופו, לפנינו מתגלים דבריו הקדושים בשלימות.
הגה"צ אב"ד פעטראוועסעלא שאל את רבינו כדת מה לעשות להורות תשובה לרבים, שנוכחו בביהמ"ד של התלמוד תורה בעירו בעת שספר תורה נפל לארץ רח"ל. רבינו זצ"ל השיב לו נאמר בבירור ארוך מש"ס ופוסקים במקור הדברים שאם נפל ספר תורה לארץ צריכים להתענות, ושקיל וטרי בדברי הפוסקים בזה, בפרט בדברי מרן הקדוש הדברי חיים מצאנז בענין זה. בסופו מסיק שיפדו את תעניתם, אבל ראוי שלכה"פ יום אחד יתענו בפועל אם אינם חלושים.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
בתחלת התשובה מתנצל רבינו על שלא השיב לו תיכף [בנדפס חסרים שורות אלו], וזלה"ק: אחדשה"ט כמשפט ליראי ד', מכתבו הגיעני, ולא השבתי תיכף מחמת טירדת הימים, וגם כי לא היה נ"מ כ"כ למהר התשובה באלו הימים, כי אף שצריכין איזה כפרה וקצת תענית, אבל
באלו הימים ימי ניסן בלא"ה אין מתענין. והנה תוכן השאלה בדבר המקרה לא טובה וכו' [להלן נדפס].
אחר הבירור מש"ס ופוסקים בנידון התענית ופדיונו, מפרט רבינו סדר תיקון תשובה וכפרה שיעשו למען כבודה של תורה, ויתכפר להם על הבזיון שאירע להספר תורה:
- חיזוק והשגחה בצרכי התלמוד תורה לילדי בני ישראל;
- לימוד וקביעת עתים לתורה בציבור בביהמ"ד;
- שלא לדבר בבית המדרש בשעת התפלה וקריאת התורה;
- לגמור תהלים בציבור בכל שבוע, וזה תיקון גדול
וזל"ק: והעיקר הוא שמהיום והלאה ליתן כבוד לתורה, ועיקר כבוד התורה לעסוק בה בטהרה, כי זה חפצה, ורצונה זהו כבודה, ומהראוי לקבוע עתים לתורה ברבים ולהגות בה בציבור, ולהשגיח על התלמוד תורה בעינא פקיחא, בפרט שזה קרה אצל החברה תלמוד תורה, בוודאי צריך איזה תיקון בצרכי התלמוד תורה שיהי' יסוד מוסד יותר לילדי בני ישראל על דרך התורה והיראה, ושלא לשוח בביהמ"ד בשעת התפלה וקריאת התורה, וזקיני הגה"ק זלה"ה כתב לגמור תהלים בציבור בכל שבוע, וזה תיקון גדול, ויעשו זה באשמורת ליל שישי או בבוקר בעש"ק קודם התפלה.
הוא מסיים בברכות רבות לבני הקהלה:
והוא רחום יכפר עון, ורעה אליהם לא יאונה ח"ו, ויזכו להיות בכלל ברכה, להתברך ברכת שמים מעל, ויעלו מעלה מעלה, ויצליחו בכל דרכיהם
, [מכאן ואילך לא נדפס]
ואת חג המצות תחוגו בכשרות ובדיצות, ותזכו לישועות אשר בו מקיפות
.
בסופו בא על החתום בחתימת יד קדשו:
א"ד ידידו הדושת"ה באהבה רבה מברכו בכל עניניו. הק' יואל טייטלבוים
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
העתק מהתשובה נשאר באמתחת הכתבים בבית רבינו זצ"ל, ובמשך השנים השתמש בזה להלכה למעשה ומסרו לרבנים ומורי הוראה כאשר איתרמי שאלה כזו, ראה בנין אברהם (מכתבים ז') להגה"צ רבי אברהם לייטנער זצ"ל אב"ד מאנטעווידעא, בתוך מכתב לחותנו הגה"צ אב"ד ווייטצען בשנת תשי"ד: "
פגשתי את כ"ק אדמו"ר שליט"א… ובינתיים בא הדומ"ץ מקאפאש [הגאון בעל משנת יעקב מקאפיש], שמסר לו כ"ק אדמו"ר שליט"א תשובה שכתב לפני לערך כ' שנים אודות ענין נפילת ס"ת הק', ושם עמד בסתירת דברי מרן הדברי חיים זצ"ל".