נשמת רבינו תם – פרשיות תפילין 'רבינו תם' של מרן קוה"ק ה'שר שלום מבעלזא' – "די ערשטע בעלזער רב'!
אין ערך לשוויין ולקדושתן הנשגבת, פרשיות ה"רבינו תם'ס תפילין" של רשכבה"ג רבינו הקדוש רבי שלום רוקח – ה'שר שלום מבעלזא' זכותו יגן עלינו ועל כל ישראל.
פרשיות קדושות אלו הגיעו מעזבון נכבד ביותר – מנינו ונכדו בן אחר בן של רבינו זי"ע. הפרשיות כשרות ומגיעות בתוך 'בתים'. (הבתים עצמם אינם משל הרה"ק זי"ע אלא הוחלפו במשך השנים).
לבד מעצם קדושתן של הפרשיות באשר שימשו את "שר העליונים והתחתונים" כביטויו המפורסם של ה'בני יששכר', הרי חשיבות מיוחדת יש להן, באשר נודע בשערים הקשר העליון והשמיימי בין הרה"ק זי"ע ל'רבינו תם' שכשיטתו נכתבו הפרשיות.
מסופר כי הרה"ק רבי מאיר מפרעמישלאן התבטא ואמר לחתנו של מרן זי"ע, הרה"ק ר' יצחק רובין מבראדי,
"חותנך הוא נשמת רבינו תם". וכשסיפר רבי יצחק לרבינו את הדברים, נענה רבינו ואמר "אכן הצדק עמו, אך אין זה פלא מהיכן ידע זאת, שכן הט"ז (יו"ד סי' רפ"ט) מביא בשם ה'מרדכי' את דברי 'רבינו תם' שחפץ לבנות ארון קודש שספרי התורה בו יהיו מונחים באופן מיושב, כספר תורה שהיה מונח בארון (בביהמ"ק).
וכאשר ראה הצדיק מפרעמישלאן שבניתי בבית הכנסת שלי את ארון הקודש בזה האופן, הבין מכך את סוד נשמתי".
עוד סופר במקהלות חסידים, כי בערב שבת אחד טעה רבינו והחליף את תפילין רש"י ברבינו תם, כשאת תפילת שחרית התפלל בהיותו עטור בתפילין דר"ת, ואת ה'סדרה' העביר לאחמ"כ כשהחליף לתפילין דרש"י, ההיפך ממנהגו הקבוע.
משסיים וחלץ את התפילין, אמר אחד החסידים בלחישה: כמדומה שהרבי החליף רש"י בר"ת, אך
אז אורו פניו הקדושים, והוא אמר שרבינו תם הגיע אליו וביקשו שיברך פעם אחת על תפילין שלו, אך ענה לו שאינו יכול לעשות נגד ההלכה, ואף רש"י ביקשו שיעביר את ה'סדרה' מלובש בתפילין שלו, והנע כעת פעלו בצוותא חדא כדי שאמלא את רצונם. (ואכן, ידוע ומפורסם פסקו של מרן זי"ע, שאם מברכים בטעות על תפילין דר"ת, לא יברכו שנית על תפילין דרש"י).