תגלית! תחילת חיבורו האבוד של המקובל האלקי רבינו חיים הכהן בעל ‘טור ברקת’, ‘פה שלישי להאר”י’ זיע”א – בכתב יד קדשו וחתימתו!
הקדמה וחלק מחיבור ‘לבוש מלכות’, ביאורים בנשמתה של תורה ובענינים עמוקים בתורת הסוד, בכתי"ק המקובל האלקי רבינו חיים הכהן אב”ד ארם צובא, תלמיד רבינו חיים וויטאל זיע”א – חיבור לא ידוע שנחשב עד עת עתה לאבוד!
שני דפים, כל אחד נכתב על צד אחד מראשו לסופו בכתב ספרדית רהוטה. דף הראשון כנראה השער או ההקדמה להחיבור, רבינו מתחיל עם שמו
אמר חיים הכהן, קורא שם החיבור
‘לבוש מלכות’, ונותן שני טעמים לשבח.
דף השני מאמצע החיבור, מסומן למעלה ‘פ"ב’, שם דן רבינו בענין סוד זווג ‘אבא עילאה ואימא עילאה’.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
חיבוריו האבודים של רבינו חיים הכהן, תגלית! חיבורו ‘לבוש מלכות’
כיון שלא היה דפוס במדינתו של רבינו (ארם צובא) באותה העת, הפליג רבינו מ’ארם צובא’ כדי להדפיס את ספריו (כנראה באירופא), אך למגינת לב,
שודדים התנפלו על ספינתו, ורבינו השליך את עצמו למים, ונשדדו ממנו כל רכושו ובתוכם כל החיבורים שלו, כמו שכותב: ראותי כי אבדה תקוה השלכתי עצמי בתוך מי הים וגליו, ובאו מים זדונים עלי עד צוואר.. ולאט לאט מלטני ה’.. מר לי שאבדו כל הספרים, לא נשאר אלא אחד בהם, אני מלא הלכתי וריקם השיבני, ואני בוכה והומה עליהם, כי זה לי עשרים שנה מתעסק לכתוב ספרים הללו, ואני צועק ובוכה אמרתי אל לבי אנסה לכתוב כבראשונה..”. רבינו זכה להשלים שוב חלק מספריו.
על אף שנשללו חיבוריו של רבינו ע”י זדים,
במשך השנים נתגלו כמה מהם, כפי שמספר הגאון החיד”א ‘וראיתי בגניזה דפים מטור יהלום [חיבורו של רבינו על יו”ד] ..ומה היה לו לספר זה כולו, שלא נראה בעולם אלא דפים אלו בגניזה..” (שם הגדולים).
כפי הידוע עד היום, לאחר כל המחקרים בנושא, ישנם כ14 ספרים מרבינו, חלקם ידועים לנו רק בשמותיהם, חלקם נדפסו, וחלקם מצויים בכתבי יד בהעתקות שונות ברחבי העולם.
לפנינו תחילתו של חיבורו של רבינו ‘לבוש מלכות’ שאיננו ידוע כלל, ומתגלה כאן לראשונה!
יש לציין שחיבור זה שלפנינו נכתב בעצם כתיבת ידו של רבינו הקדוש, הן מצד זיהוי כתב ידו כזהה לכתבים אחרים הידועים מרבינו, והן שרבינו עצמו מקונן בהקדמה לספרו ‘תורת חכם’, שלא עשה העתק מכל ספריו האבודים, כיון שמיהר לצאת לדרכו להדפיסם ”..נתתי אל לבי ללכת אני בעצמי להדפיס כל הספרים אשר לי.. מרוב הדאגה.. שגברה בלבי לא הנחתי להעתיק הספרים אלו כדי שלא להאריך הזמן..”.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
בהקדמה כותב רבינו את מהות חיבורו:
”..
[אמר] חיים הכהן על דברת בני האדם לכרם האלקים, לדעת סודות התורה וללמוד בדרך של אמת, ואין מתרצים בדרך של פשט בלבד, כמו שאמר הרשב”י ע”ה פ’ בהעלותך דף קנ"ב, וז"ל: טפשין דעלמא לא מסתכלי אלא בההוא לבושא דאיהו סיפור דאורייתא, ולא ידעי יתיר, ולא מסתכלי במה דאיהו תחות לבושא, אינון דידעין יתיר לא מסתכלן בלבושא, אלא בגופא דאיהו תחות ההוא לבושא.. אינון דקיימו בטורא דסיני לא מסתכל אלא בנשמתא, דאיהו עיקרא דכולא אורייתא ממש, ולעלמא דאתי זמינין לאסתכלא בנשמתא דנשמתא דאורייתא, עכ"ל. ולכן
שאלתי מאת ה’ להסתכל בנשמה של תורה, ויתן לי בן ודעת נכונה לחפש בגנזי התורה, וזה החילי לעשות, והוא ית’ ידריך אותי בענין אמת דמשה תורת אמת.. והמשכילים ישישו וישמחו בו, כי הוא קטון הכמות ורב האיכות, והוא ית’ בחסדו יקיים ואנכי אהיה עם פיך והוריתיך אשר תדבר,
ומזה הטעם קראתי זה הספר לבוש מלכות ..זה יהיה לבוש פנימי, אין זה כמו שאמרו שם לבושא דמלכא אלא דנשמתא, אמנם מפני שני דברים הבאים כאחד קראתי לו שם זה.. כי יצפון לישרים תושיה אמן”.
בדף השני שלפנינו המסומן ‘פ"ב’ עוסק רבינו בענינים עמוקים בתורת הסוד, בין הדברים נעתיק דברים נפלאים למבין ”..ואז נאמר כאור פני מלך חיים, ולכן נאמר עת הזמיר הגיע, עידן לקצצא ולאעקרא שולטנותא משאר רברבי עמין, מפני כי הם מתאחזים מן האחורים ויונקים מהם, וקול התור נשמע.. הוא אבא עילאה..”
אשרי חכם ישכיל ויבין דברי התורה הזאת!
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
גדולתו ותולדותיו של רבנו חיים הכהן בעל ‘טור ברקת’
המקובל האלקי קדוש ה’ רבינו חיים ב”ר אברהם הכהן ‘פה שלישי לאר”י’ זיע”א, בעל ‘טור ברקת’ ו’תורת חכם’ (שמ”ה לערך – תט”ו), תלמידו המובהק של רבינו חיים וויטאל זיע”א. בצעירותו כשהתגורר אצל אביו הגביר עושה צדקה וחסד רבי אברהם בדמשק, התארח רח"וו בביתו במשך ב’ או ג’ שנים (כיון שברח ממצרים בגלל גזירות ‘אבו סיפין’), רבי חיים הכהן ביקש ממהרח”וו שילמדנו את חכמת האמת, אך מהרח”וו סירב, עד שרבי חיים חלם שלימוד חכמת האמת זה כל תכליתו בעולם הזה, אז נעתר מהרח”וו ללמדו, אבל השביעו קודם לכן ”שלא למדת זה החכמה מפי ספרים אחרים, כי הסודות שגילה הרב אר”י זיע”א היו סתומים עד עתה, וספרים הקדמונים לא מכוונים על אמיתתן..”. רבינו יצק מים על ידי מהרח”וו, ושמו נודע לתהילה בכל הארצות כמקובל אלקי וגאון אדיר בנגלה ובנסתר, עד שהוכתר לאב"ד ‘ארם צובא’, שם ישב כמה שנים על כס הרבנות.
עדות מבהילה על גדלותו האדירה של רבינו בתורת הסוד, נמצא במכתבו של המקובל האלקי רבי משה זכות ‘הרמ”ז’ לרבינו, אשר בסופו שואל מרבינו פשט בדברי הזוהר בפ’ פנחס. והפלא ופלא שרבינו הרמ”ז אדיר האדירים בחכמת הקבלה שואל בחכמתה לרבינו, אלא בהכרח שרבינו היה גדול דורו בחכמת הסוד, אין שני לו.
כמו כן כשעבר רבינו בליוורנו (שם נדפס ספרו ‘טור פטדה’), נפגש עם המקובל האלקי רבי נתן נטע הנובר בעל סידור ‘שערי ציון’ שכתב על פגישה זו ”.. ועבר עלינו איש קדוש הרב הכולל מהר”ר חיים .. תלמיד מובהק של הרב האלקי מוהר”ר חיים וויטאל זלה”ה, וקבלתי ממנו בחכמה מפוארה זו.. וכל דבריו ככתובים מסיני..”.
ביום ראשון פ’ קדושים תט”ו נשבה ארון האלקים ורבינו נפטר לבית עולמו בעודו באיטליא. הגאון החיד”א (בספרו מעגל טוב) מספר שבהגיעו לליוורנו בחודש אלול תקי”ג ”..נשתטחתי על מצבת מהר”ח כהן זצ”ל בעל טור ברקת..”.
ספריו של רבינו היו חביבים ביותר אצל גדולי החסידות, ובפרט אצל הרה”ק מקאמארנא בעל ‘היכל הברכה’, הרה”ק מהרי”ד מבעלזא, הרה”ק רבי איציקל מסקווירא. ראה עוד אודותיו של רבינו הקדוש ופעלו, במבוא של הרב משה הלל, לספרו ‘מקור חיים’ (ירושלים תשס”ד).