Atikim

תשובת רביה"ק מסאטמאר • פסק דינו המפורסם שאיטר...

The auction will start in __ days and __ hours

Start price: $5,000

Buyer's premium:

תשובת רביה"ק מסאטמאר • פסק דינו המפורסם שאיטר צריך להניח תפילין שנית בשמאל! • מתאונן על חיבורי הלכה שמלאים מינות וכפירה ודעות נפסדות
• מעשה מהייטב לב שחזר מהסכמה שנתן

נכתב בברוקלין
יום ג’ ויקרא תשט"ו, אל הגאון רבי שמחה בונם סופר מעיה"ק ירושלים, בנידון שאלתו אודות בנו שנעשה בר מצוה, והיות שכשהי’ ילד בן שנתים נשפך לו חמין על זרועו ונכוה ידו הימנית ל"ע, ואחר טיפול של כמה חדשים נתרפא הפצע, ונשאר לו צרבת על רוב זרועו, ועי"ז נחלש ידו הרבה, ולמרות כל התוכחות שקיבל בבית בשעת האוכל ובחדר בשעת הכתיבה, נתרגל לכתוב ולאכול בשמאל, ורק בשעת הדחק אם גוערים בו אוכל או כותב קצת בימין, אבל בעוד רגע חוזר לסורו בשמאל, ועתה הספק באיזה יד יניח תפילין.

אחר האריכות בפלפולא בבירור שיטות הראשונים ואחרונים בנושא זה, ובדעת האריז"ל שאף איטר גמור יניח תפילין בשמאל כדרך כל אדם ולא ישנה, הוא מסיק לדינא: והעצה היעוצה בנידון דידן לפענ"ד דהנה זה וודאי שמועיל אם ירגיל עצמו לעשות בימין וכו’, שאינו איטר מתולדה אלא נעשה אח"כ מחמת סיבה, שבוודאי מועיל אם מרגיל עצמו להיות כמו שהי’ בראשונה כדרך כל הארץ.

לסיומא הוא כותב פסק דינו המפורסם:
דעכשיו שנתגלה לנו דעת האריז"ל, בוודאי שצריך לחוש לדעת האריז"ל, ואף איטר גמור צריך אחר התפלה להניח תפילין גם בשמאל. ומסיים: כתבתי לו הנלפענ"ד בהלכה זו, ותן לחכם ויחכם עוד, וידע את אשר לפניו.

בסוף התשובה מאריך להוסיף על דברי השואל שהתאונן שבדפוס החדש של ספר המאירי נספחו דברים שאינם הגונים, דעל זה יש להצטער הרבה בעתים הללו שמתפשטים הרבה חיבורים מלאים ארס של מינות ודעות נפסדות, גם מגלים פנים בתורה שלא כהלכה, ומספחים דברים הללו אצל ספרים הקדושים ועי"ז ממשיכים לבות בני אדם, והעצה שתיקן החתם סופר בשעתו שלא ללמוד בספר בלי הסכמות, זה היה עצה נכונה לדורו, דהמסכימים היו צדיקים וגאונים, אבל
בדורינו רוב מהמפורסמים שמתחשבים העולם עם הסכמתם המה מהאפיקורסים והעומדים בשיטתם, וצריך ללמוד רק מספרים שיש להם הסכמות מגדולי הדור שבדורות הקודמים, או מי שמכיר בעצמו היטב את המחבר.

ומוסיף על זה עובדא מאלפת
מזקינו הגה"ק הייטב לב מסיגעט שהי’ לו סיבה פעם אחת שנתן הסכמה לאחד שהי’ תלמיד חכם גדול, ועשה כמה חיבורים, ואח"כ ראה בספרו שהי’ בו דברי מינות ר"ל, והצטער מאוד, ופרסם במכתבי עתים שחוזר מהסכמתו, ומאז עשה לו גדר שלא ליתן שום הסכמה.

בסיום התשובה הוא מברכו: "שהשי"ת יהי’ בעזרו שיזכה לישב באהלה של תורה ועבודת השי"ת, מתוך נחת והרחבה, ולהרחיב גבול הקדושה כאשר עם לבבו" [חתי"ק].

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

8 עמודים מודפס במכונת כתיבה [טייפרייטער] על נייר רשמי עם הלעטערהעד של רביה"ק, עם כמה הגהות תיקוני טעות בכתב יד קדשו, בסיום התשובה עמוד ח’ מופיעה חתימת ידו הקדושה המלאה והמסולסלת.

התשובה במילואה נדפס בשו"ת ‘דברי יואל’ אורח חיים סימן ג’. מצב טוב.